Haszonélvezeti jog, özvegyi jog

Ingatlanon fennálló haszonélvezeti jog megszüntetése:

Ingatlan eladásakor, ha haszonélvezeti jog áll fenn a megvásárlásra kerülő ingatlanon, ennek a sorsáról rendelkezni kell. Főszabály szerint a haszonélvezeti jog akkor is fennmarad, ha más lesz az ingatlan tulajdonosa. Ettől csak úgy lehet eltérni, ha a haszonélvező lemond az eladáskor a haszonélvezeti jogáról.

Az adásvételi szerződésben tehát a lemondást rögzíteni kell, a haszonélvezőnek is el kell jönnie aláírni az adásvételi szerződést, lemondó nyilatkozatot, egyéb szükséges iratokat, így lehet a vevő teljes egészében biztonságban.

A lemondásnál minden esetben egyeztetni kell eljáró ügyvédünkkel annak esetlegesen felmerülő költségeit, mert nem mindegy, hogy a jogosult milyen módon, az adásvételi szerződés folyamatának melyik pontján, kinek (az eladónak, vagy a vevőnek) a javára mond le. Ha ez nem jól van belefogalmazva a szerződésbe, az akár komoly illetékköltségeket is okozhat! Irodánk ügyvédei azonban erre mindig kiemelten odafigyelnek, hogy költségmentesen, a lehető legköltséghatékonyabban tudjuk ezt a kérdést megoldani.

Ha pedig a haszonélvező már elhalálozott, de az ingatlan-nyilvántartásból nem került még törlésre a holtig tartó haszonélvezeti jog, akkor az eladótól el kell kérni a halotti anyakönyvi kivonatot, és azzal az adásvételi szerződés földhivatalba történő beadásával egyidejűleg külön költség nélkül, azonnal lehet töröltetni azt.

Haszonélvezeti jog alapítása vásárláskor:

Az ingatlan megvásárlásakor a vevő, tulajdonszerzése esetére holtig tartó haszonélvezeti jogot alapíthat bárki jogosult javára (általában ez az eset szülőknél, vagy a vevő házastársa javára szokott felmerülni). Az így alapított haszonélvezeti jog fennállhat határozatlan időre, a jogosult élete végéig, vagy akár korlátozott időtartamra is, meghatározott évekre. Haszonélvezeti jogot lehet az egész ingatlanra, vagy annak egy részére, eszmei hányadára is alapítani az adásvételi szerződésben, illetve szólhat több jogosult javára is.

Itt is nagyon fontos illeték szempontjából, hogy kinek a javára alapítunk, illetve hogy az alapítás ingyenesen, vagy visszterhesen (a vételár egy részének ellenében) történik-e. Ha visszterhesen történik, akkor az adásvételi szerződésnél irányadó 4%-os illetéket itt is le kell róni.

Ha ingyenesen történik a haszonélvezeti jog alapítása az adásvételi szerződésben, akkor az ajándékozásnak minősül, ami egyenesági rokonok, házastársak között szintén illetékmentes, ugyanúgy, mint az ingatlan ajándékozás.

További kérdések esetén, esetlegesen az illeték kiszámítása végett forduljon irodánkhoz bizalommal!

ELÉRHETŐSÉGEINK

dr. Molnár Anikó Ügyvédi Iroda
1116 Budapest, Kalotaszeg u. 15.
ügyfélfogadás: 1118 Budapest, Ménesi út 24. (Gellért Terasz Irodaház)
mobil: +3630-527-3738
E-mail: aniko@molnarugyved.hu